گفتگو با عبدالرسول آذر شب كارگردان فیلم همنوا با زينب (س)
ایده فیلم همنوا از کجا آمد و فیلمنامه چگونه شکل گرفت؟
ایده این فیلم با مشورت با رئیس حوزه بوشهر آقای سیدزاده شکل گرفت و فیلمنامه بر اساس نگاهی نو به سوگواری زنان در بوشهر نوشته شد.
روند تولید فیلم چگونه بود؟
فیلم در دو ماهه ایام عزاداری محرم و صفر در بوشهر و محلات تابعه تصویربرداری گردید و در این مدت،با آیین هایی در بوشهر رو به رو شدیم که قبلاً کسی آنها را انعکاس نداده بود و این آیین ها برای خود ما هم جالب بود مثل تعزیه بازار شام و... تعداد و حجم این آیین ها از پیش بینی قبلی بیشتر بود لذا فیلم در دو نسخه 26 دقیقه ای و 40 دقیقه ای تولید گردید.
شرایط فیلمسازی در استان بوشهر و حوزه هنری بطور خاص چگونه است؟
شرایط فیلمسازی در بوشهر به نظر من نسبت به استانهای دیگر بد نیست اما مسائل مالی مثل همیشه و هر جا، همیشه گریبانگر تولید فیلم و محدود کننده جریان فیلم سازی است. البته حوزه هنری بوشهر با حمایتی که از فیلمسازان جوان استان انجام داده و در حد بضاعت مالی اش خوب عمل کرده ولی امیدواریم که در آینده بتواند از نظر مالی حمایت بیشتری از فیلمسازان نماید.
چه نظری راجع به جشنواره تولیدات دارید؟
این جشنواره خوب است چرا که می تواند محکی باشد هم برای هنرمندان حوزه های کشور و هم مسئولین این حوزه ها.
و پیشنهاد یا انتقاد؟
پیشنهاد بنده در مورد جشنواره این است که فیلمسازان استانهای همجوار و مختلف بتوانند با هم فیلم بسازند و محدود به به استانهای خود نباشند.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد