گفتگو با عبدالرسول آذر شب كارگردان فیلم همنوا با زينب (س)


رقیه بقائی / شرایط فیلمسازی در بوشهر به نظر من نسبت به استانهای دیگر بد نیست اما مسائل مالی مثل همیشه و هر جا،‌ همیشه گریبانگر تولید فیلم و محدود کننده جریان فیلم سازی است. این تنها قسمتی از صحبت های عبدالرسول آذرشب کارگردان فیلم همنوا با زینب (س) است که در ادامه گفتگوی ما را با او می خوانید:
ایده فیلم همنوا از کجا آمد و فیلمنامه چگونه شکل گرفت؟
ایده این فیلم با مشورت با رئیس حوزه بوشهر آقای سیدزاده شکل گرفت و فیلمنامه بر اساس نگاهی نو به سوگواری زنان در بوشهر نوشته شد.
روند تولید فیلم چگونه بود؟
فیلم در دو ماهه ایام عزاداری محرم و صفر در بوشهر و محلات تابعه تصویربرداری گردید و در این مدت،‌با آیین هایی در بوشهر رو به رو شدیم که قبلاً کسی آنها را انعکاس نداده بود و این آیین ها برای خود ما هم جالب بود مثل تعزیه بازار شام و... تعداد و حجم این آیین ها از پیش بینی قبلی بیشتر بود لذا فیلم در دو نسخه 26 دقیقه ای و 40 دقیقه ای تولید گردید.
شرایط فیلمسازی در استان بوشهر و حوزه هنری بطور خاص چگونه است؟
شرایط فیلمسازی در بوشهر به نظر من نسبت به استانهای دیگر بد نیست اما مسائل مالی مثل همیشه و هر جا،‌ همیشه گریبانگر تولید فیلم و محدود کننده جریان فیلم سازی است. البته حوزه هنری بوشهر با حمایتی که از فیلمسازان جوان استان انجام داده و در حد بضاعت مالی اش خوب عمل کرده ولی امیدواریم که در آینده بتواند از نظر مالی حمایت بیشتری از فیلمسازان نماید.
چه نظری راجع به جشنواره تولیدات دارید؟
این جشنواره خوب است چرا که می تواند محکی باشد هم برای هنرمندان حوزه های کشور و هم مسئولین این حوزه ها.
و پیشنهاد یا انتقاد؟
پیشنهاد بنده در مورد جشنواره این است که فیلمسازان استانهای همجوار و مختلف بتوانند با هم فیلم بسازند و محدود به به استانهای خود نباشند.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره